четвер, 23 лютого 2017 р.

Особливості виховної роботи в навчальній групі


  Визначаючи зміст і форми організації виховної діяльності у професійних закладах різного типу, потрібно враховувати пріоритетні напрями:
  • формування національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, бажання працювати задля розквіту держави, готовності її захищати;
  • забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, жінки-матері, культури та історії рідного народу;
  • формування мовної культури, оволодіння українською мовою;
  • прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій всіх народів, що населяють Україну;
  • виховання духовної культури особистості; створення умов для вільного вибору нею своєї світоглядної позиції;
  • утвердження принципів загальнолюдської моралі: правди, справедливості, патріотизму, доброти, працелюбності;
  • формування творчої, працелюбної особистості, виховання цивілізованого господаря;
  • забезпечення повноцінного фізичного розвитку дітей і молоді, охорони та зміцнення їх здоров'я;
  • виховання поваги до Конституції, законодавства України, державної символіки;
  • формування глибокого усвідомлення взаємозв'язку між ідеями свободи, правами людини та її громадянською відповідальністю;
  • забезпечення високої художньо-естетичної освіченості і вихованості осорбистості;
  • формування екологічної культури людини, гармонії її стосунків з природою;
  • розвиток індивідуальних здібностей і талантів молоді, забезпечення умов їх самореалізації;
  • формування у дітей і молоді уміння міжособистісного спілкування та підготовка їх до життя в умовах ринкових відносин.
 
Як відомо, провідна роль у навчанні й вихованні учнів ПТНЗ належить майстрові виробничого навчання. Саме вони, поєднують у собі функції викладача, вихователя і наставника, вирішують основні завдання підготовки робітників, формують у своїх учнів знання та навички з обраної професії. А також впливають на них особистою поведінкою, способом життя, своїми моральними якостями.
  Культуру поведінки, професійну майстерність, учні сприймають, як своєрідний еталон. Високоякісна, чітка і довершена робота майстра виробничого навчання, звичайно, захоплює учнів, пробуджує в них інтерес та бажання оволодіти навичками професії. Саме професійна досконалість майстра виробничого навчання стає тим вирішальним фактором, на якому ґрунтується ставлення учнів не лише до обраної професії, а й до праці загалом. Початковий стан формування професійної майстерності збігається з періодом навчання майбутнього спеціаліста. Успішним керуванням виховання майбутніх робітників передбачає поєднання зовнішніх і внутрішніх стимулів.
  Зовнішні стимули – це вимоги, які виходять від майстра виробничого навчання і спонукають учнів до нових дій.
  Внутрішній стимул - виходять від самих учнів, вони містять, зокрема, реакцію вихованців на поради і вказівки майстра в/н, коли зовнішні вимоги приймаються учнем і стають його внутрішніми вимогами до себе, тоді застосовані майстром в/н засоби і методи виховання стають ефективніші.
 Важливою умовою ефективності виховних зусиль є особистий приклад, глибоке знання справи, сувора вимогливість до себе, доброзичливе ставлення до учнів, тактовність. Виховний процес у навчальній групі потрібно, грамотно, щоб усі учні бажали наслідувати норми та правила поведінки старших, виявили непримиреність до негативних вчинків інших.
  Отже, виховна робота з учнівською групою потребує системи відповідних, усебічно обґрунтованих і правильно організованих заходів.
  Проводячи виховну роботу з учнями, майстер в/н повинен виявити ініціативу у виборі теми самими учнями, якщо вони готові, якщо ні то проводити додаткову роботу, вивчаючи їхні інтереси. У проведенні позаурочних заходів майстер в/н повинен створити атмосферу невимушеного спілкування, емоційно-ділового сприйняття, учнями актуальних проблем.
  Однією з найважливіших форм взаємодії майстра в/н є індивідуальна бесіда. На індивідуальну бесіду батьків можна запросити за власною ініціативою, вивчивши результат навчання учнів. Під час підготовки до бесіди потрібно визначити низку питань, відповіді на які допоможуть планувати організацію виховної роботи з учнем і групою у цілому. Потрібно надати можливість батькам розповісти про ті проблеми, з якими вони хотіли б познайомити в неформальній обстановці.
  Батьківські читання – дуже корисна і необхідна форма роботи. Батьківські читання дуже своєрідна форма роботи з батьками, що дає їм можливість не лише слухати лекції, а й самостійно вивчати літературу з проблематики. Така форма роботи допомагає батькам переглянути свої погляди на виховання, познайомитись з традиціями виховання дітей в інших родинах, по-іншому подивитись на свою дитину і власне ставлення до неї.
  Цікавою і досить новою формою роботи з батьками є поведення батьківських вечорів. Батьківські вечори чудово згуртовують батьківський колектив. Такі вечори проводяться в групі в присутності учнів, або без їх участі.
  Батьківські тренінги – досить ефективна, активна форма роботи з батьками, які усвідомлюють наявні проблеми батьків, прагнуть змінити стиль взаємодії з власною дитиною, зробити її більш відкритою та довірливою, розуміють необхідність набуття нових знань і вмінь з її виховання.
  Велике значення мають батьківські тренінги для батьків, що тільки-но почали набувати досвід у вихованні дитини, щоб тренінг мав позитивний результат, він повинен охопити п’ять-вісім занять. Зазвичай він проводиться психологом навчального закладу, або людиною, яка має право проводити тренінгові роботу. За результатами участі в тренінгу психолог проводить співбесіду з майстром в/н, класним керівником і дає рекомендації щодо організації взаємодії з кожним учнем та кожною сім'єю.
  Успішне виконання навчально-виробничих і виховних завдань вимагає від майстра чуйності і принциповості, високого рівня загальної і педагогічної культури, відмінних професійних умінь, любові до своєї спеціальності та до педагогічної праці, почуття нового, постійного вдосконалення професійної і педагогічної майстерності.
  Для практичного застосування у виховному процесі в навчальній групі ліцею рекомендуються такі методи вивчення колективу і особистості: психолого-педагогічне спостереження, бесіда, педагогічний експеримент, аналіз результатів діяльності, узагальнення незалежних характеристик, анкетування, письмові роботи-роздуми, висунення тези з доведенням, її правильності чи неспроможності, обговорення ситуацій, соціометричні методи тощо.
  Незалежно від того, якими методами проводиться вивчення, воно має відповідати науково обґрунтованим вимогам:
1) вивчення особистості і колективу повинно бути цілеспрямованим;
2) вивчення слід здійснювати систематично протягом року і всього періоду навчання, поступово накопичуючи матеріал за значний відрізок часу;
3) особистість слід вивчати в діяльності – навчально-виробничій, трудовій, суспільне корисній, громадській, а також у спілкуванні з однолітками, дорослими, батьками;
4) необхідно вивчати не окремі риси, а особистість у цілому;
5) вивчення особистості і колективу треба здійснювати комплексно;
6) при вивченні слід користуватися різними методами і прийомами;
7) вивчення має бути об'єктивним, неупередженим, з фіксуванням як позитивних, так і негативних рис особистості і колективу.
  Спостереження – найпоширеніший у практиці метод. Його застосовують під час проведення уроків, виробничого навчання, практики, суспільне корисної праці, відпочинку, виконання громадських обов'язків та доручень. При застосуванні методу учні не повинні помічати і відчувати, що за ними спостерігають. При цілеспрямованому спостереженні увага педагога зосереджується на певних явищах. Слід не просто констатувати факти, а виявляти причини явища, аналізувати їх, визначати шляхи і засоби ефективного впливу на учня чи колектив. Для запису в щоденник чи картку рекомендується така схема: дата спостереження, аналіз причин явища, що спостерігається, заходи впливу, результати, висновки. На мою думку, немає потреби заводити картку спостережень на одного і того самого учня окремо майстру і класному керівнику. Така картка може бути одна, а записи в ній роблять і класний керівник, і майстер. Бесіда як метод вивчення дає змогу виявити мотиви поведінки, інтереси, нахили учнів. Бесіду проводять з одним учнем (індивідуальна бесіда), кількома (групова), з групою (колективна), а також з викладачами, що працюють з даними учнями, батьками. Заздалегідь складають план бесіди, формулюють запитання. Групова або колективна бесіда може бути стандартизованою (всім ставляться однакові запитання) і нестандартизованою (містить обов'язкове коло запитань, які можуть ставитися в різному словесному оформленні). Запитання бувають прямі і непрямі. Залежно від мети і обставин бесіду проводять обидва педагоги разом чи один з них. Зауважу, що під час бесіди спочатку доцільно ставити запитання прості, зрозумілі, а потім складніші. Всі запитання мають бути лаконічними, конкретними і зрозумілими. Вони не повинні суперечити педагогічному такту і професійній етиці. Слід також врахувати, що під час бесіди різні обставини можуть викликати необ'єктивні відповіді. Аналіз результатів діяльності — навчальної, виробничої, трудової, громадської, естетичної, спортивної, письмових робіт-роздумів («Найщасливіший день у моєму житті», «Справжній друг», «Чи потрібне людині захоплення?», «Спробую на себе подивитись очима товариша», «Чи потрібно вчитись, коли й так маєш умілі руки?» та ін.), виготовлених саморобок, зібраних колекцій тощо. Такий аналіз дає змогу визначити практичні вміння учнів, спрямованість їх особистості, допомагає краще пізнати внутрішній світ підлітків. Результати аналізу фіксуються у щоденнику чи картці спостережень.
  Педагогічний експеримент: учня (учнів) спостерігають у спеціально організованій педагогом ситуації, в якій би виявилися характерні риси особистості. Перед проведенням експерименту важливо визначити його мету, зав­дання, обрати місце і час проведення, продумати систему спостереження. Наприклад, якщо ви хочете з'ясувати, як учень С. поводить себе з товаришами, чи розвинуте у нього почуття, колективізму, взаємодопомоги, то для цього можна під час участі в суспільне корисній праці, чергуванні групи по училищу (або в іншому виді-роботи) направити його на складну або не зовсім приємну ділянку роботи. Поведінка учня, якість виконаної ним роботи і взаємовідносини з однокурсниками під час її виконання дадуть педагогу необхідний матеріал для об'єктивних висновків. Метод узагальнення незалежних характеристик – обробка (аналіз та узагальнення) педагогом інформації, одержаної від інших викладачів, що працюють у даній навчальній групі, учнів групи, їхніх батьків, друзів, представників громадських організацій, членів трудового колективу базового підприємства та ін. Одержані дані зіставляються з власними. Якщо існують суперечливі судження, оцінки, то необхідно з'ясувати причини розходжень. Різновидом зазначеного методу є метод педагогічного консиліуму, який передбачає колективне обговорення результатів вивчення учнів на основі певної програми, оцінювання тих чи інших якостей особистості, виявлення причин можливих відхилень у формуванні особистості та відбір засобів подолання виявлених недоліків.
Анкетування (письмове опитування) застосовують у таких випадках: коли необхідно одержати певні фактичні дані; з'ясувати ставлення учнів до певного явища, події, проблеми; виявити їхні інтереси; одержати єдино можливі і короткі відповіді (так, ні). Анкети бувають відкриті (які містять лише запитання, а відповіді на них опитуваний має написати сам) і закриті (на кожне запитання пропонується кілька відповідей, одну з яких має вибрати опитуваний).
  При складанні анкет потрібно додержувати таких вимог:
  1) кожне запитання анкети повинне бути логічно за­вершеним, чітким за змістом;
  2) варіанти відповідей у закритій анкеті мають передбачати можливі відповіді опитуваного, їх не повинно бути менше, ніж можуть назвати учні;
  3) питання формулюються так, щоб вони були зрозумілими для всіх опитуваних;
  4) не потрібно ставити запитання, які містять підказку.
  Щоб визначити інтерес і ставлення учнів до громадської роботи, виконуваних доручень, можна запропонувати такі запитання:
  Чи задовольняє вас доручення, яке ви виконуєте? Якщо ні, то чому?
  Що примушує вас виконувати доручення?
  Яке доручення ви виконували б з бажанням?
  Чи хотіли б ви не виконувати ніяких доручень, не займатися громадською роботою?

  На початку навчального року напередодні планування виховної роботи в групі доцільно вивчити ставлення учнів до позаурочних заходів, які проводяться в групі.
  З цією метою учням пропонують такі запитання:
  Які заходи, проведені в групі в минулому році, вам найкраще запам'ятались?
  Які теми, цікаві на ваш погляд, пропонуєте включити до плану виховної роботи групи?
  Що ви пропонуєте проводити частіше: бесіди, диспути, екскурсії, ділові або рольові ігри, усні журнали, прес-конференції, «Клуби подорожей», «Що? Де? Коли?», конкурси тощо?

  Запропонуйте тему і форму проведення одного з них, який ви могли б розробити, організувати і. провести самі або разом з товаришами.
  Висування тези з доведенням її правильності чи неспроможності.
  Цей метод доцільно використовувати на виховних годинах під час проведення (або напередодні) бесіди, диспуту на певну тему. Наприклад, учні оцінюють тезу «Можна бути кваліфікованим робітником, майстром справи без загальної освіти» або «Можна бути хорошою людиною, лишаючись байдужим і лежнем». Висловлені учнями судження і їх обґрунтування дають змогу судити про розвинутість свідомості підлітків, їхніх життєвих установок, орієнтацій. Спираючись на них, майстер і класний керівник обирають педагогічне доцільні напрями і засоби виховної роботи в колективі. Обговорення ситуації – цей метод дозволяє вивчати ціннісні орієнтації учнів, їхні погляди, переконання, моральні критерії. Його застосовують на виховних годинах та інших позаурочних заходах. Для визначення моральної самооцінки учнів їм можна запропонувати дописати речення, наприклад:
  Понад усе я ціную в людині...
  Я поважаю своїх однолітків за те, що...
  Я не поважаю своїх однолітків тому, що...
  В собі я найбільше ціную...
  Мені здається, що мої товариші цінують мене за...
  Викладачі мене вважають...
  Мої батьки вбачають у мені...
  В собі я найбільше не приймаю...
  Моя головна життєва мета...
  Для досягнення цієї мети мені необхідно буде...
  Приймаючи будь-яке рішення, я керуюсь...

  У виховній роботі педагогічні працівники застосовують також соціометричний метод, розроблений американським психологом Дж. Морено. Цей метод дозволяє вивчити міжособистісні стосунки, симпатії і антипатії в навчальній групі, виявити реальних лідерів. Його суть полягає в тому, що учням пропонують відповісти (письмово) на запитання, які виявляють симпатію чи антипатію до інших членів групи. Основа запитань — «З ким би ви хотіли?..» Як правило, пропонуються два напрями діяльності — спільна праця (навчальна, виробнича) та відпочинок, розваги.
  Методика педагогічного впливу на особистість учня ВПУ – це система засобів, використовувана для педагогічно доцільної організації його трудовий, навчальної, суспільно корисної діяльності і дозвілля.
  До основних методів педагогічного впливу відносяться:
1) Особистий приклад чи педагога позитивний приклад видатної особистості.
2) Методи переконання – впливають на свідомість почуття і волю з метою формування і закріплення позитивних моральних якостей і усунення негативних. До них відносяться: етичні бесіди, лекції, розповіді, доповіді, диспути і т.д.
3) Методи привчання і вправи – багаторазове повторення дій з метою утворення і закріплення позитивних навичок і звичок.
4) Заохочення й осуд: Заохочення —  схвалення, нагородження грамотою, преміювання, нагородження туристичною поїздкою, нагородження коштовним подарунком і т.д. Осуд – це засіб виховання, а не помсти чи приниження учня. Крайньою формою осуду є покарання.
  У процесі навчання в ВПУ, виробничої практики на підприємстві формуються нові потреби та мотиви поведінки учнів, підвищується рівень їх самосвідомості. Про­те цього може не статись, якщо моральна атмосфера в ліцеї не на належному рівні, а в організації праці на виробництві мають місце певні недоліки. В зв'язку з цим у багатьох учнів відбувається психологічна перебудова в негативному напрямі, адже і їхній попередній життєвий досвід не завжди буває позитивним. У цих учнів з’являються нервозність або, навпаки, сором’язливість, апатія та інертність. За сприятливих умов цікава навчальна та виробнича діяльність, добрі стосунки з ровесниками, педагогами й училищі та гуртожитку допомагають вихованцям швидше осмислити нові орієнтири в житті та поведінці, зай­няти активну життєву позицію.
Завдання майстра на цьому етапі — підбадьорити учня, допомогти йому адаптуватися до нових умов життя, сприяти виявленню кращих людських якостей. Як це здійснити, який шлях обрати – кожний майстер повинен вирішувати сам, враховуючи власний досвід, особливості учнівської групи, кожного учня. Для досягнення визначеної мети йому потрібно об'єктивно оцінювати навчальну, виробничу та громадську діяльність учнів, їхні індивідуальні особливості. Характеризуючи учня, не можна спиратися на окремі негативні його риси або факти з життя. Водночас слід пам'ятати, що надмірна поблажливість може формувати у вихованців занижену самооцінку і думку про те, що до них нікому немає діла. Поверховість, необ'єктивність суджень педагогів заважає, знижує ефективність навчально-виховного процесу. Тому майстер повинен враховувати, що учні, починаючи навчання в ліцеї, критично оцінюють нові умови навчання, проживання, спілкування тощо. В них формується своє уявлення про життя, яке не завжди збігається з уявленням викладачів, класних керівників, майстрів, батьків, а тому досить часто вихованці помиляються і підсвідоме чекають від старших поради чи допомоги. Проте не можна забувати, що таку пораду чи допомогу учні приймають лише за умови доброзичливих стосунків з педагогами. Тільки тоді можливі відвертість, щирість і майстер зможе виявити ту позитивну основу, на якій посилюється ефективність виховного впливу. Це допомагає вихованцям осмислювати свої вчинки, можливості, нахили. Формування таких стосунків потребує від майстра терпіння, педагогічного такту і робить неприпустимими декларативність у роботі, тиск авторитетом.
Планування виховної роботи в навчальній групі — це осмислення процесу виховання, визначення його перспектив. Планування допомагає майстрові та класному керівникові спрямовувати свою педагогічну діяльність, визначати цілісну виховну систему, проектувати розвиток окремої особистості та учнівського колективу в цілому. 
Плануючи виховну роботу в навчальній групі, слід враховувати інтереси і потреби вихованців. Рекомендую таку орієнтовну схему вивчення особистості учня: 
Прізвище, ім'я, по батькові. 
Рік народження. 
Наявність батьків (мати, батько). 
Матеріальне становище сім'ї. 
Наявність здібностей до обраної професії. 
Чи дорожить справами учнівського колективу? Чому? 
Кругозір. 
Основні риси характеру. 
Як ставиться до товаришів і старших? 
Характер ініціативності (висока і постійна, несистематична, безініціативний). 
Чи користується авторитетом серед товаришів? 
Причини конфліктів з товаришами. 
Ставлення до побутової праці. 
Ставлення до громадської роботи. 
Які громадські доручення виконує? Як їх виконує? 
Інтерес до життя країни. 
Розвиток мови. 
Виконання вимог майстра виробничого навчання, класного ке­рівника, наставника учнівського колективу. 
Чим займається у вільний час? 
Участь у роботі громадських організацій та об'єднань за інте­ресами. 
Стан здоров'я. 
Визначити взаємини в учнівському колективі, його структуру (офіційну та неофіційну, неформальні угруповання). З цією метою можна використати анкету «Що ти знаєш про себе і своїх однолітків?», твір «Наша група». Анкета «Що ви знаєте про себе і своїх однолітків?»
1. Хто з ваших товаришів сумлінно ставиться до навчання? Чому?
2. Що, на вашу думку, знижує інтерес до навчання?
3. Хто виявляє старанність під час виробничої практики? Чому?
4. Ваші пропозиції щодо покращання організації виробничої практики.
5. Хто з товаришів охоче виконує громадські доручення? Чому?
6. Чому деякі учні без бажання виконують громадські дору­чення?
7. Хто вам подобається і з ким би ви хотіли жити в гуртожитку в одній кімнаті? Чому?
8. Які особистісні якості є причиною вашого небажання жити в одній кімнаті з тим чи іншим учнем?
 Твір Наша група Чи дружна наша група? (Так, ні, не дуже. Чому?) Чи задоволений ти ставленням товаришів до себе? (Так, ні, не дуже. Чому?) Як ти думаєш, тебе поважають у групі? Що тобі не подобається в поведінці товаришів, а що хотів би перейняти? Що б ти запропонував для того, щоб група була дружнішою і згуртованішою? Плануючи виховну роботу в навчальній групі, майстер і класний керівник враховують її особливості на кожному етапі навчання, а саме: на першому курсі юнаки та дівчата проходять соціально-психологічну та професійну адаптацію в умовах профтехучилища, ознайомлюються з підприємством-замовником, на другому – закріплюють основи професійної майстерності, збагачують досвід громадської роботи, на третьому – готуються до самостійної трудової діяльності. Оскільки планування виховної роботи є творчим процесом, неможливо рекомендувати єдину, назавжди визначену структуру плану. Це б стримувало розвиток ініціативи та педагогічний пошук вихователів.
  Головним у плані є його зміст, чітке визначення мети і завдань виховання, шляхів їх реалізації. Основними вимогами до плану виховної роботи є: відповідність запланованих творчих справ визначеним виховним завданням, рівневі розвитку учнівського колективу; конкретність плану; чітке визначення відповідальних осіб та строків виконання; врахування інтересів, нахилів, захоплень учнів, умов ліцею, підприємства-замовника; творче поєднання різних форм і методів виховної роботи тощо. Плануючи виховну роботу в навчальній групі, майстер, класний керівник повинні висувати перед учнями перспективу «завтрашньої радості» (А.С. Макаренко).

Немає коментарів:

Дописати коментар